Aantekening Waterkringloop

WaterkringloopBij Wierstra’s lessen aardrijkskunde voor klas 1 op Bogerman in Sneek hebben de leerlingen een aantekening over de waterkringloop gekregen. Hieronder staat de aantekening nogmaals in woord en beeld.

Met het begrip waterkringloop wordt het natuurkundige proces bedoeld waarbij oppervlaktewater verdampt. In de atmosfeer vormt deze damp wolken waaruit neerslag valt. Deze komt terug op aarde in waterwegen, of zakt weg als grondwater. Een groot deel verzamelt zich weer als oppervlaktewater.

Waterkringloop

 

 

 

 

 

 

 

 

____

 

  • Water verdampt vanaf de zee, bomen en planten.
  • Verdamping vanaf bomen en planten noemen we ‘transpireren’.
  • De wind neemt de waterdamp mee het land op.
  • Er ontstaat neerslag.
  • Het water wat op het land komt kan twee dingen doen: in de grond zakken – over het land heen stromen (of blijven liggen)
  • Als het water in de grond zakt komt het in het grondwater.
  • Als het water boven de grond blijft dan noemen we dit oppervlaktewater.
  • Het oppervlakte water en het grondwater stroomt weer richting de zee.
Delen? Ja dat kan:
Wierstra

Over Wierstra

Docent aardrijkskunde op CSG Bogerman in Sneek. Oprichter en beheerder van aardrijkskundehulp.nl Twitter: @TWierstra E-mail: postmaster@aardrijkskundehulp.nl
Dit bericht is geplaatst in Aantekeningen met tags , , . Bookmark de permalink.

7 reacties op Aantekening Waterkringloop

  1. Siënna Paulusma says:

    bedankt!!

    xx Siënna

  2. Rhea Flohr says:

    Fijn om zo je aantekeningen beschikbaar te stellen! Kritische vraag, begin je niet met de reden van verdamping? Gebruik je de term condensatie niet? Ben benieuwd naar je overdenkingen hierover? Zit dat verschil in de methode of is dat je eigen keuze? Gewoon uit interesse! 😉

  3. Wierstra Wierstra says:

    Zowel de reden van verdampen (de zon mist ook in deze aantekening) als het condenseren behandel ik al bij stijgingsneerslag en stuwingsneerslag.

    Dit weten de dus leerlingen al wanneer de kringloop aan de orde komt.

    Ik ben blij met kritische vragen en natuurlijk ook met een andere visie of aanvullingen om te verbeteren.

  4. Rhea Flohr says:

    Dank voor je reactie. Haal je de volgorde eerst stuwingsregen en stijgingsregen en daarna de kringloop uit de methode?

  5. Wierstra Wierstra says:

    Deze volgorde is idd zo omdat ik de link leg met het boek. Het is niet letterlijk uit het boek. Ik trek het uit elkaar omdat de leerlingen dan meerdere malen per jaar voortborduren op dit onderdeel en dus niet even de aantekening leren en weer snel vergeten.

  6. Luca says:

    Heel erg Bedankt!, ik heb er overmorgen een toets over en jullie helpen me er echt mee!

  7. abdelsammad says:

    bedankt het helpt erg goed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *